23 September 2009

MAI SINTEM ROMANI?

Am citit un titlu…pe blogul lui Marius Cruceru. "Ce inseamna a fi roman?" Si iata linkul sa-l vedeti si voi...
http://mariuscruceru.ro/2009/09/22/ce-inseamna-a-fi-roman/#more-4561

Eu am plecat din Romania in 1980, in plina epoca comunista. De atunci nu m-am reintors in Romania niciodata. La inceput mi-a fost un dor cumplit. Scriam la oricine imi scria…si o vreme am purtat o corespondenta intensa. Apoi, pe masura ce m-am integrat si am invatat limba si a trebuit sa contribui la viata mea de aici, si pe masura ce subiectele de discutie erau tot mai rare si nu mai aveam puncte comune de discutat, corespondenta a scazut. La inceput n-am avut bani sa ma duc…mai tirziu n-am mai avut timp…mai pe urma …si aci am ramas fara explicatie...

Acum sint aproape 30 de ani de cind am plecat din Romania… Unii dintre comentatori imi spuneau chiar ca nu mai scriu romaneste bine…si cu regret trebuie sa recunosc acest lucru. Am plecat din Romania fara cetatenie…asa a fost situatia. N-am avut noi nimica cu tara si nici cu poporul roman. De fapt din partea tatalui ne tregem din Muntii Apuseni din catunul ce poarta numele familiei noastre…Botani…Strabunicul meu Botan Todor era stapinul padurilor de acolo si mi-i s-a spus ca pe vremea aia oriunde era o bucata de pamint de vinzare el era prezent s-o cumpere. Asta mi-a adus aminte de romanul "Flaminzi". Flamind de pamint…de avere. Acum mai sint vreo 6 suflete care locuiesc in pustietatea aia…si casele sint parasite…nu-i mai trebuie averea nimanui …cine si de ce sa stea in pustisagul ala? Si cu toate astea, desi am fost acolo o singura data cind aveam vreo 9 ani…imi amintesc cu amanunte si am inca un dor pe care nu-l pot explica de acele locuri.

Imi amintesc cum am pus urechea pe pamint si am auzit "galagia" pe care o faceau gizele in miscarea lor pe firul ierbii. Imi amintesc cum seara calatoream printre stelele pe care nu le-am mai vazut niciodata de atunci stralucind la fel de puternic. Imi amintesc de oalele de pamint de pe pereti…de lada cu zestre…de cuptorul pe a carei vatra a dormit bunicul meu cind a fost copil…imi amintesc de usciorul usii de la grajd pe care cineva a scrijelat o data importanta 1835…Imi amintesc fintina de un cot din care trebuia sa fii atent cum bei apa ca era asa de rece... ca tinuta pe ghetari. Imi amintesc cind mi-i s-a spus ca daca ma uit roata, tot ce vad a apartinut strabunicului meu; si m-am invirtit incet…copil de 9 ani si...am simtit in mine cum se trezeste…foamea…foamea de pamint...

Moti de-ai lui Avram Iancu, adevarati romani, erau strabunii mei. Oameni duri, puternici, harnici, neinfricati…m-am simtit totdeauna mindra de faptul ca ma trag din acesti oameni. Le-am invatat si slabiciunile…Le-am descoperit mai degraba in mine; o dirzenie, o incapatinare greu de stapinit; mindrie, orgoliu…curaj si pripeala, o combinatie periculoasa…si melancolie pina la depresie si inapoi.

M-am nascut cu o inima care vrea sa ia decizii si cu o minte care n-o lasa…cred ca de la moti mi se trage. Mi-a placut sa aud orice despre ei…sa stiu cine-au fost, ce li-a fost drag…si ce au urit...

In casa noastra istoria s-a invatat din povestile lui Buna si a lui Tati si a lui unchiu Avram, sau ascultind la Europa Libera. Stateam pup linga o lada uriasa de radio care bruia si ascultam pe Bernald…sau cam asa ceva. Stiam ca nu-i voie sa ascultam si asta ma determina si mai mult sa ascult. Am ascultat la Buna povestind de foametea din timpul razboiului…de viata de iobag a tatalui ei…despre rascoala minerilor …; si buna mea imi spunea ca mai rau decit razboiul este razboiul civil, pentruca atunci nu-ti cunosti dusmanii.

Am invatat cu placere toata istoria in afara de istoria de la 1944 incoace. Desi, tot ceea ce traim este istorie. Nimic nu sta pe loc. Am fost plecata odata cu cadrele didactice de geologie de la Institutul de Mine unde lucram ca laborant, la cartare de teren in munti. Am stat o saptamina sus intr-un sat uitat de lume; fara electricitate, radio sau TV. Inca se mai stiau in sat de chiaburi…Cind am coborit din munti, in gara din Petrosani erau numai soldati, la fel pe strazi…si foarte putina populatie civila. N-am stiut pe ce planeta am ajuns…pina cind intr-un tirziu ajunsa acasa mi-i s-a spus de greva minerilor…Istorie…adevarata istorie.

Acuma…dupa ce mi-am trait mai mult de jumatate din viata pe plaiuri straine…ma intreb…eu ce sint? Si poate va intrebati si voi odata cu mine. Cine sintem noi, emigrantii ? Daca romanii nu mai sint siguri de ei si se intreaba ce inseamna sa fi roman…ce sa mai zicem noi? Desradacinati, mutati intr-o lume noua…mai purtam in noi o inima de roman? Mai simtim cu fratii nostrii…sau …mai simt si ei cu noi? Poate ca avem mai multe intrebari decit raspunsuri…sau vom avea unele intrebari fara raspunsuri...dar si asa, merita sa cautam in adincul sufletului dupa ele.

6 comments:

CAZACU GHEORGHE said...

Sora Scumpa Aceasta postare este de neuitat , in Care ami amintiti si mie de cei de acasa , dar chiar sa ma mai intorc acasa in Romania! Nu mai Am pe Cine Sa gasesc , Parintii Mei au Murit Din Timpul Lui Ceausescu , Eu Am Fost Transferat Cu Misiune De Preot In Italia De acum 6 ani in adevar mia fost dor de tara si ami este , dar ami recunosc Imnul meu patriotic si Tara mea o iubesc Romania .

Este Poporul Meu Cel Drag1 al Iubesc este pamintul meu cel Scump si tot ce voi face dar in tara mea vreau sa mor.

Putem sa avem tot ce ne trebuie aici in strainatate , dar pamintul ne trage.

Ne iubim Credinta , fratii , surorile , si Orasul in care ne am nascut , sat. comuna .etc.

Ne iubim poporul!

Traeasca Fratii Nostri Romani din Strainatatii , de peste Hotare, Le Doresc Gindul Inalt Si Inima Cea Buna! Speranta Ca Vom Fi Alaturi De cei Dragi!

Ghiar Daca Sa stins o parte din eii Sa nu Ne perdem Corajul! sa fim Cu inima Buna Si Sa ne Iubim Tara-

Al Vostru Frate , Pr. Cazacu Gh.

Rodica Botan said...

Myltumesc Pr Cazacu Gheorghe...trag sa cred ca ceea ce ne face romani mai exista in noi chiar daca am plecat de mult de-acasa...

Ana Thomas said...

Stimata Doamna, fiti fericita si binecuvantata!
Vorbiti si simtiti romaneste mult mai mult si mult mai frumos decat cei din tara, cei care se bat in piept cu asa-zisul lor patriotism...
Asa cum mai spuneam , mie una mi-e dor de "ROMANIA MEA"!Nu de Romania care este acum..
Ganduri bune!

Andrei Răduţu said...

Eu cred ca toata lumea isi aminteste cu drag de originile sale, indiferent unde este si ce a ajuns acum...sunt totusi un pic sceptic asupra celor care au uitat de unde au plecat si neaga cu vehementa totul...

Rodica Botan said...

intele tale au fost ceasca mea de cafea pe ziua de astazi...si eu tin cafeaua la o pozitie foarte inalta ...Multumesc!!! Mi-a picat bine si la timp!!!

Rodica Botan said...

Rappa-ru...n-am sa pot uita niciodata de unde am venit...n-as mai fi ceea ce sint fara acele inceputuri . Chiar cred ca sufletul de roman este esenta a ceea ce am devenit mai tirziu; desi sint o groaza de atribute care a trebuit sa le pierd si am vrut chiar sa le pierd...dar banuiesc ca orice nationalitate ai fi; ai aceeasi problema. Ne nastem cu talente si defecte...si trebuie sa lucram la defecte sa le minimalizam si talentele sa le lucram si pe ele sa nu existe in zadar...